fredag 26 april 2013

Tid i växthuset är näring för själen......

Hade en blää urkdag igår med mycke värk o olust till att ta tag i något, så det en innedag i soffan o kände mig tjutfärdig.
Ja, en del dagar är bara så. Bara att låta det va så en dag o vänta på nästa dag med nya utmaningar .
Idag klev jag ut i växthuset med några fröpåsar i handen.
Det kändes helt underbart att komma in från lite småblåst till varma växthuset. Då kan det fortsätta blåsa utanför bäst det vill.
Jag fick besök av våran katt Alice oxå. Hon gillar att få ligga på en stol med dyna o njuta i växthuset. Skulle behöva en kattlucka som bara hon kommer in genom , inte grannarnas katter ;)
Jag sådde lite örtkryddor o upptäckte att jag köpt fyra sorters basilika o en kryddsalvia , men inga andra kryddor. Hur tänkte jag då ?
Började rota bland förra årets fröpåsar o hittade timjan o oregano som tur va .
Men får nog köpa mer kryddfröer om det ska bli någon kryddrondell i år.
För i år måste vi ta tag i det. Jordhögen är en ogrässamling nu.
Jorden har legat på en presenning i två år så jag förmodar att gräset är kvävt där nu. Tanken va att använda jorden som vi grävde bort när vi byggde växthuset men jag tror att det är för mycket ogräs så den åker bort.
Nu när jag sådde kryddorna o tomatsorten 'Lemon tree' fyllde jag mjölktetror o krukor med kompostjord från varmkomposten o toppa med såjord.
Då får dom en mjuk start i såjorden tills dom utvecklat rötter o kan växa ner i den näringsrika kompostjorden.
När jag va klar o skulle vattna min sådd gick bevattningshandtaget i bitar . Inte bra start på säsongen. Så det blir att införskaffa ett nytt.
Sen fick jag vicka på stolen för att få katten att lämna växthuset :) Hon ville gärna va kvar där.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar