tisdag 26 april 2016

Gurka och Squash växer och knakar


Jag sådde squash , djungelgurka och salladsgurka den 29 mars och dom växer och trivs i badrumsfönstret på övre våningen. 
Fönstret och tapeterna är hemska men plantorna stormtrivs . 
Jag måste komma ihåg att denna squash är en F1 bara när jag vill ta fröer vid skörd. Får skriva en stor skylt OBS F1 . 


Den 19 april blev det sådd av dom andra gurksorterna . 
Och nu har dom också kommit upp och växer frodigt . 
Det blir så bra plantor med jättefint rotsystem när man sår i Rootranier . 
Synd bara att materialet är lite smäckaktigt . 




Gurkorna ska planteras i hink i växthuset med uppbidning från hinkens handtag och upp mot taket . 
Såg det smarta tipset på Sara Bäckmo's You tube klipp Skillnadens Trädgård . 
Farligt att se på hennes videoklipp , man får så många idéer . Jag som borde dra ner på min odling istället pga min värkande kropp. 
Men det är terapi att odla så jag får välja dom lösningarna och odlingssätten dom passar mig . 
Sen ber jag om hjälp med dom saker jag inte klarar själv. 




Trots kyliga nätter , hagel och blåst på dagarna så mår tomatplantorna bra i växthuset. 
Dom har frostvakt om nätterna annars hade det inte gått. 


Färdigfrysta späda nässlor och kirskål . 


Vackert faktiskt. 
Men nu vill jag ha varm och skön vår så det går att plantera ut gurkplantorna och alla tomatplantor i växthuset . 
Jag törs inte lita på fläkten helt ifall det blir strömavbrott . Man vet aldrig. 


Jag har fångat in Rankspenaten nu . Den växer ju hur mycket som helst . 
Den ska planteras ut egentligen men jag har ingen färdig plats än så det får bli nästa vår . 

Den vanliga spenaten växer jättebra i bokashijorden. 


Dax att skörda av och lägga i frysen . 















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar