tisdag 3 maj 2016

Smygstartat utplanteringen i växthuset


Vi har planterat ut squash, djungelgurka och salladsgurka i växthuset nu. 
Squashen är oxå planterad i hinkar så kan dom flyttas ut vartefter och stå på frilandet. 




Gurkplantorna är kraftiga och fina . Dom är uppdrivna i Rootranier och får jättefint rotsystem . 



Sen har tomatplantorna blivit omplanterade till odlingssäckarna nu. 
Det är dom sticklingarna som togs i höstas när säsongen va över. 
Dom planterades i roottrainern och övervintrade inne i badrumsfönstret. 
Sen har dom stått ute i växthuset planterade i stora plåtburkar,  med värmefläkt . 




Det blir mina tidigaste tomater . 



Kommer definitivt göra likadant i höst och ta ännu fler sticklingar. 



Det andra experimentet som är på gång är sådd direkt i växthuset . Dom kommer sakta men säkert. 


Har problem med sorgmyggor i sådden inne just nu . Suck. 
Kämpar med nematoder , gula klisterlappar , karaktän och damsugare och dammsuger upp sorgmyggorna. 


Har plastat in bänken som sådden står på i tvättstugan. 
Skam den som ger sig . 



Njuter av tomatplantorna Wilma och Tiny Tim som står i köksfönstret bland pelargonerna. 
Dom blommar så snart blir det tomatskörd direkt vid köksbordet. 


Ute har vi fått ner broccoliplantor som är förkultiverade i växthuset. 
Hoppas dom får va ifred från sniglar nu bara. 
Sen blev det sådd av salladslök och dill. 





I pallkragen så växer vitlöken fint upp. 
Dom blev sent satta mitt i vintern när det va mildväder , men det gick visst det oxå . 


Det fick bli dill mellan pallkragarna . Bäst att utnyttja alla platser. 

Vi har flyttat på sparrisplantorna oxå. 
Det va invasion av maskrosor i pallkragarna vid det andra trädgårdslandet så nu fick dom flyttas . 


Nu är pallkragen med sparris täckt med löv så det inte kommer något ogräs och bråkar. 


I växthuset står det brätten fyllda med plantor som vill komma ut på frilandet. 
Vi har bl.a. Broccoli , kålrot , rödbetor , salladslök , ruccola , sallad mfl 
Det får vi plantera ut vartefter . 




Sparrisen planterad i kruka pryder växthuset. 

Sen blev jag överlycklig när jag upptäckte att Ramslöken vuxit upp . Jag köpte en planta förra våren men trodde att den dog så jag tog bort skylten . 
Så kom den upp nu och snart ska den blomma . 





Det växer på bea i 'Vilda lådan' . 
Där får växterna sprida sig hur mycket dom vill . 
Det växer Luftlök , Gode Henrik , Trädgårdsyra , Vaniljgräs , Ormlök , Kajplök och nu åter igen Ramslök. 
Jag hade oxå Vild vitlök men den dog visst. 

Ramslök trivs visst bäst under träd i halvskugga så den ska inte trivas i pallkragen där det är sol hela dagarna . Jag fick reda på det idag i en Fb-grupp . 
Men jag vågar inte börja gräva och flytta på den nu när den dök upp igen. 
Får ta frön av den och försöka fröså den . 
Eller vänta tills den vuxit till sig och ta lökar från den och sprida den på rätt plats. 





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar