tisdag 24 maj 2016

Vad gör man inte för sina älskade ......

....tomatplantor . 



Har flyttat ut alla tomatplantor nu till växthuset . Även dom ynkliga taniga plantor som nästan gett upp efter angreppen av sorgmyggor och dess larver . 
Nematoderna får fortsätta sitt jobb ute i växthuset nu innan jag kan plantera om dom stackars plantorna och hålla tummarna för återhämtning . 
Lite änglavakt får det bli. 




Inte mycket att skryta om denna taniga samling precis. Men jag har inte hjärta att kasta allt . 


Det blev en snabb lösning på skuggning för dom nyanlända plantorna. Fick ta det som fanns , en fleecefilt och två stenar . 


Sen planterade jag dom kapade plantorna i krukor som ska stå vid den soliga husväggen.  Det är vid vattenutkastet så det är nära till vattning iallafall . 
När vi tog ner tujan så blev det en perfekt plats för tomatkrukor . 

En förebild .......



.... och en efterbild vid nersågningen 


Lite tillsnyggning av plattor och stenar och massor av krukor så blir det perfekt. 
Ja stubben ska bort förstås . 

Toppskotten från plantorna sitter i pluggboxen fortfarande och får rota sig. 



Jag va orolig att moder plantorna skulle ta för mycket skada av sorgmyggeangreppet så då valde jag att ta skott av dom istället . 
Men nu verkar plantorna har klarat sig bra så då planterar jag dom ute . 

Det va ett lagom sysselsättning idag att plantera några tomatplantor . Kroppen värker så dom senaste veckorna . 
Lite grön terapi . 

Maj är en härlig månad med fruktträd som blommar och man känner att nu går det åt sommar iallafall . 





Och det är rörigt värre i växthuset . 
Måste be om hjälp att fylla fler odlingssäckar så var planta får sin plats . 
Helt plötsligt känns växthuset för litet igen när 'någon' sått både olika gurksorter , olika tomater , olika melonsorter och en himla massa förkultivering. 
Att pilla ner frön är inte så ansträngande om jag får göra det över lång period men det är nu tankarna kommer på att anställa en trösgårdmästare som jag kan sätta i arbete . Ha ha . 
Får be familjen om hjälp ❣













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar