lördag 28 maj 2016

Tänker framåt ........

Älskar att köpa fröer när dom sänker priserna . Nu va det 5 för 4 så jag tänkte framåt till nästa säsong . 
 

Den femte påsen har jag sitter vid sådden i växthuset . Det va frilandsgurka för inläggning . 
Hade satt frön av någon liknande sort som jag bytt till mig i en frökedja men dom tog sig inte så nu testar jag nya frön . 
Squash har jag sått ute i krukor men set har troligtvis varit för kallt för det har inte hänt något än. 
Tog in dom krukorna i växthuset så får jag se om fröna gror eller om dom ruttnat . 
Men nu köpte jag en ny påse och har sått nya frön i växthuset. 
Måste ha fler squashplantor . 
Har tre plantor i hink som har tagit sig bra och blommar nu. Men det är en F1 sort så jag kommer inte kunna ta egna frön från dom . 
Ska försöka ta egna fröer på dom flesta grönsakerna i år för att testa om jag kan bli självförsörjande på fröer . 

Malabarspenat blev jag glad att hitta för den brukar jag få skicka efter . 
Har två plantor redan så jag sparar påsen till nästa säsong. 
Sen blev det två påsar sallad . 
Ska efter tips från Sara som har  Skillnadens trädgård , hon sa i ett videoklipp att hon sår bara lite frön av var sort åt gången istället för alla frön samtidigt i påsen . 
Det är ju rätt smart , fler olika sorter och några plantor åt gången . 
Kom på att jag saknar isbergssallad så det blev det och en till sallad. 
Har bara sått plocksallad hittills . 
Och skördar fortfarande av spenaten i lådan i växthuset . 
Har låtit den gå upp i blom längst bak för att jag ska ta frön . 



Sen upptäckte jag en salladsplanta mitt i allt annat i en liten pallkrage . 
Visste inte att jag sått sallad där . 


Jag va lite förbryllad över vad jag sått i den pallkragen för det kom upp massor av små blad . Gissade ett tag på penséer men nu har jag kommit på att det är den där violen som luktar viollakrits . 
Hade satt en planta i en gammal kaffekanna förra året . Botten va trasig så den har rotat sig och verkar trivas . 
Men det kom aldrig några blommor nu i våras . Nästa år kanske . 

Det va meningen att det skulle vara kryddor i den pallkragen . Och det växer en stackars chokladmynta i ett hörn. 
Får gallra lite någon dag. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar