måndag 23 maj 2016

En tomatodlares hopp och förtvivlan



Det finns hopp om tomater i år även om största sådden inne av olika tomatsorter går åt fanders pga angrepp av sorgmyggor. Men har inte gett upp än . Dom taniga plantorna står inne under växtbelysning i väntan på att nematoderna ska ta kål på alla larver . Det går ju så sakta 😬 . Ivriga jag vill plantera om dom så det blir något av dom tillslut  



Men jag gläds över mina tomatplantor i växthuset som är skott tagna i höstas och övervintrade 👍



 och mitt experiment att så direkt i växthuset 🌱


 och som är finare än dom angripna plantorna inne under växtbelysningen . 

Vad lär jag mig av detta 🤔 
Jo att jag ska flytta ut växtbelysningen i växthuset till nästa vinter/vår och så i växthuset 😃
Inga mer sorgmyggor inomhus tack ✋
Och jag kommer ta sticklingar i höst igen och övervintra inne 👍

Har tagit toppskott på dom tidigt sådda tomatplantorna inne som oxå fick angrepp , ifall jag inte skulle få bukt på sorgmyggorna. 
Nu kommer det nya skott , tjuvar, på moderplantorna 🌱






Då har jag dubblerat dom sorterna iallafall . Mestadels busktomater men några Prince Borgenes ( eller hur det stavas 😂) , en 'evighetstomat' iallafall


Planterar jag denna planta djupare sen så bildas rötter på hela stammen och det kommer bli en kraftig planta av den. 

Så jag ska inte deppa ihop även om småplantorna inte tar sig . Vi får tomater att äta iallafall i sommar 🍅
Men det är tråkigt på alla udda sorter jag bytt till mig frön genom åren , som jag bara hade ett fåtal frön av . 
Sen hade jag lovat en vän att så speciellt önskade tomatplantor till henne men dom blev oxå angripna av sorgmyggelarver 😢
Vi får se vad som händer framöver . 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar