lördag 16 april 2016

Vårsådden på frilandet är påbörjat


Kunde inte hålla mig längre . Tog fröpåsarna , planteringsschemat o en kopp kaffe o gick ut i trädgårdslandet. 
Ja just det , Molly fick följa med ut oxå 😉
Jag rensade bort dom avknaprade broccoliplantorna som haren mumsat på i vintras . 
Det fanns två plantor som inte ville ge upp än o skjuter nya skott . Dom fick vara kvar av ren nyfikenhet vad det blir av dom . 
Satte över avklippta petflaskor som skydd nu. 



Jag sådde sommarmorötter , koriander , plocksallad , salladshuvuden , grönkål o squash . 



Dels satee jag tre squash i landet med petflaska över o sen fyllde jag en hink med go bokashijord med lite hästgödsel blandat i .
Jag ställde zinkhinken i en svart plasthink så solen ska värma upp hinken mer. 
Det är tusan  om jag inte ska få squash i år . 
Förra året åt sniglarna upp plantorna så fort jag planterade ut dom i pallkragen o en stor planta som jag hade i växthuset gav upp när jag planterade ut den på landet . Så det blev ingen squash att skörda . 


Sådde purjolök o plocksallad i pallkragen där vitlöken är planterad. 



Den har jag förkultiverat grönsaker i brätten i växthuset som växer o knakar nu. 
Då har jag försprång på stora plantor som sniglarna låter bli förhoppningsvis. 
Än så länge har jag inte hittat någon mördarsnigel i något trädgårdsland , blomrabatter eller krukor. Inga ägg heller , peppar peppar. 
Har bara sett vuxna pantersniglar. 







O Rankspenaten fortsätter växa . 




Sparrisen frodas. 
Det blev plantor över när jag planterade ut mina frösådda sparrisplantor för några år sen. 
Men jag plantera ut dom i år . 



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar