fredag 22 april 2016

Det blev lite vinbärssticklingar igår


När jag klev ut ur växthuset igår så tittade jag åt vänster och ser att jag har ju inte gallrat hallonplantorna som är provisorisk planterade i pallkragen . 
Fram med sekatören och  det blev några grenar klippta . 

Sen tittar jag vidare på röda vinbärsbusken som inte har gett så mycket vinbär sen jag flyttade på den för över 6 år sen. 
Den stod först planterad i gräsmattan när vi flyttade in för 10 år sen , och då grävde jag upp den stora busken och planterade den i trädgårdslandet . 
Det va på den tiden då jag kunde gräva och bära själv . 

Den växte ännu mer på sin nya plats och  gav jättemycket bär . 
Men sen tog den för mycket plats så när vi byggde växthuset så grävdes den vinbärsbusken upp och planterades bredvid växthuset . 

Nu 6 år senare inser jag att jag placerat den fel . Grannens träd tar nog för mycket näring. 
Så jag måste nog be om hjälp att få den uppgrävd om omplanterad framöver. 

Det blev några klipp med sekatören nu och då passar jag på att ta sticklingar . 
Här kastas inget sticklingsmaterial . 

Jag har inte fått igång mina svarta vinbärsbuskar heller genom åren . 
Saknar dom kanonstora svarta vinbärsbuskarna vi hade när vi bodde i radhuset. Det är det enda jag saknar där ifrån . 

Det ska bli lite extra kärlek och  ompysslade till vinbärsbuskarna i år . 
Bokashi och  EM ska nog göra susen. 


Idag blev det lite kompliteringshandling av fröer som fattas . Hittade inte ekologiska fröer på Citygross när vi va där och handlade mat så det fick bli det som fanns. 
Letade efter sättlök men det hade dom inte. 
Får kolla nästa gång vi handlar på Maxi , dom brukar sälja i lösvikt. 
Köpte en påse frön och testa så gul lök ifall jag inte köper sättlök senare . 
5 kr kan man offra . 

Och i år ska jag grunda med mycket Bokashi så löken blir stor . Brukar få så små lök när jag sätter. 
Det har varit för dålig jord i trädgårdslandet. Men sen jag började med Bokashi blev det mycket bättre jord med mycket näring . 
Ska börja bokashia ogräs i år oxå. 

Vill du veta mer om att kompostera med Bokashi kolla in på deras hemsida och  läs : 

www.bokashi.se 


Vi samlar matavfall , grönsaksrens mm i denna tätslutande burk på diskbänken , sen tömmer jag den i bokashihinken ( som är lufttät) och strör över bokashiströ  
Man varvar matavfall och strö och sen när hinken är full ska den stå och fermateras i två veckor , gärna längre. 
Under tiden kan man på denna hink tappa ur lakvätska ur kranen och starta en ny bokashihink med istället för ströet , eller så spär man ut det och vattnar med. Det går att vattna krukväxterna , i växthuset , vinbärsbuskarna tex eller i trädgårdslandet . 




Det färdiga bokashimatavfallet gräver man antingen ner i trädgårdslandet eller blandar ner i odlingsjord till växthuset . 
Jag ska bottna odlingshinkarna med bokashi innan jag lägger i jord. 
Det är mumma för tomaterna . 

Det går att kompostera med Bokashi även om man bor i lägenhet och har sommarstuga,  odlingslott eller odlar på balkongen . 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar