lördag 27 augusti 2016

Sitter och njuter av livet på landet med djur


Matte närmar sig gallret , får vi mer mat , tänker hönsen och kommer . 
Dom har fått grönsaker ute i rastgården , foder i tråget och nytt vatten . Nu har jag mer att erbjuda mer än sällskap . 



Den tillfälliga hönslådan fungerar jättebra . 
Dom trivs , är ute i rastgården under studsmattan hela dagarna och mellan 20.45 och 21 då går dom in och sätter på dom låga sittpinnarna som det finns två olika eller så ligger dom vita uppe på pkastbackarna . Det viktigaste är att dom finner ro och känner sig trygga. 
Äggmängden har varierat mellan tre om dagen till ett per dag , sen gick det några dagar utan ägg och sen blev det ett pm dagen . 
Igår och idag har det blivit tre om dagen igen. 
Dom vita har inte värpt sen första veckan men nu är dom på gång igen.
 

Det är livet det när man går och hämtar sina egna ägg i trädgården . 


Vi , eller rättare sagt Stefan fortsätter renoveringen av det blivande hönshuset så fort tid och väder tillåter. 
Men det är ju jobb och fotbollsträningar som stjäl tid tyvärr , och detta regnande som va ett tag. 


Dom första nya takbrädorna . Lite skillnad mot för dom gamla som sitter kvar. 


Ena sidan är täckt .............


Brädor uppe på taket för att spikas fast på andra sidan ..................


Tak på hela boden . Nu börjar det likna en bod igen .


Och alla brädor är nu sågade i samma längd ..............


Sen på med vindskivor ............


Jag vet hur man lägger tak nu , iallafall på uthus och bodar . 
Även om jag inte kan utföra arbetsmomenten själv så kan jag tala om hur man ska göra . 
Det är jag som är byggherre vid renoveringen , jag bestämmer hur det ska se ut och godkänner , haha ;)


Trekantslisten är uppsatt och nu kom första våden takpapp upp . 
Så långt har vi kommit och det känns bra att veta att hönsen får ett ordentligt tak. 
Vi ska hämta hem takpannorna nästa vecka och köpa hem virket mm som behövs för hönsgården . 


Det går ingen nöd på brudarna i den rastgården dom har nu men längtar efter att kunna kliva in till dom , 
Dom bruna hönorna vill och försöker komma ut så fort jag öppnar gallergrinden för att ställa in matfatet åt dom. Dom vill vidga sina vyer . 

Vad har hänt på odlingsfronten då ? Ja , jag kan erkänna att 'nya' trädgårdslandet är blähä på vissa ställen. Det är näringsbrist misstänker jag , för skuggigt och för torrt trots att jag vattna med spridaren överdrivet långa stunder. 
Jag har täckodlat med tanke på att behålla fuktigheten men det har inte hjälp. 
Broccoli , kålrot , vitkål, morot har jag misslyckats med totalt. Gula sättlöken har knappt vuxit till sig något. 
Jag har vattnat med nässelvatten och lakvätskan från bokashikomposteringen men det märks inte . 
Har även vattnat med EM-A , som förbättrar microlivet i jorden och som gör att grönsakerna och växter tar upp mer nyttigheter ur jorden. 
Men jag har rensat bort det halvdana ur trädgårdslandet och grävt ner bokashikompost. Sen blev det lite sensommarsådd för att skörda till hösten. 
Planterade även ut förkultiverad sallad men det blev snigelmat dom två första dygnen , snyft . 



Jag lyckas med rödbetorna i år iallafall . Det har inte blivit något av sådden dom två senaste åren men nu så . Jippi :)






Squashen i pallkragen har vuxit till sig nu och börjar leverera nu .
 Skördade första squashen idag . 


Ska försöka ta så mycket egna frön som möjligt i år. Här har jag låtit purjolök gå upp i blom . 



Det är lyx att skörda sina egna grönsaker ❣



En Äppelgurka till på gång . 


Spännande väntan på att avsmaka tomaterna från egentagna frön av buriksköpta plommontomster. Dom va så  goda så jag provade att ta frön från dom. 
Än så länge stämmer formen iallafall . 
Det kostar inget mer än tid att testa. 


Avslutar inlägget med en ledsen gurka :( 
Stackarn ❤️
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar