fredag 5 augusti 2016

Nu har vi missat två ägg



Det va inte lätt det här , haha . 

Å vad härligt med egna ägg , ja om inte hönsen äter upp dom innan man tar dom. 
Det började idag när en höna ställer sig i utegården och värper ut ett ägg. 
Jippi , ett ägg. 
Innan jag hunnit få upp gallergrinden med  spärrar så kommer en annan höna och börjar picka på ägget . 
Jag försöker skrämma bort henne men det är för sent . Sen blir det slagsmål om skalet . Suck . 


Får tipset av väninnan att ändra på redet jag har ställt in . Jag ställde in en låg plastback med spån i.  


Gör ett rede mer som ett hus , ombonat , tipsar hon om. 
Jag funderar på akut lösning och tar en sekatör och klipper i en plastback. 
Skriver till väninnan : Hoppas detta akuta rede duger åt tjejerna. 


'Pickan' inspekterar . Undra om jag rymma ut den här vägen om jag ställer mig på lådan . 


Vi har tyllnät över för att hindra dom från att flyga upp när vi har taket / locket öppet. 
Tokiga höna tänker jag och stänger locket . 

Efter en stund öppnar jag och Pickan är borta . 
Trodde hon gått ut till dom andra. Men bara fem hönor ute. 
Kollar i redet . Ja hon ligger i redet , det blev godkänt. 

Tar ner mobilen och fotar 


Skickar fotot till väninnan och skriver : 
Pickan har godkänt redet. 

Sen sitter jag inne och kollar på fotot . 
Det är ju ett ägg !!! 
Går ut och ska plocka ägget men då har någon redan ätit upp det , igen . 

Hoppas dom kommer på bättre tankar och låter äggen ligga kvar i redet nu. 


Pickan är den höna som har tagit ledarrollen märks det. 
Hon pickar på dom andra , bestämmer , och hittar någon annan höna något ätbart så springer hon fram och puttar bort den hönan och tar för sig. 
Om Molly är för nära gallret pickar hon åt henne. 
Kom inte nära , här bestämmer jag . 
Hon spatserar runt längs gallret och försöker hitta någon utgång. Det är grönare på andra sidan gallret. 


Detta va dag 1 med hönsen och jag hoppas Molly lugnar ner sig . 
Hon vill bara ut till hönsen hela tiden. 
Går jag ut och hon är kvar inne med övriga familjemedlemmar så står hon och skäller hela tiden . Hon vill med ut till hönsen. 












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar