torsdag 4 augusti 2016

Sensommarfix

Efter gårdagens morgonstund i djungeln (växthuset ) så smakar det bra med frukost med grönt på smörgåsen . Plockade dom sista salladsbladen från min nu blommande salladsstock, en gurka och malabersallad .  Bladade av tomatplantorna , klipp klipp , blev grön om fingrarna men det luktade underbart. Det är för lite tomater och för mycket grönt 🙁på tomatplantorna . Det är pga värken som jag inte sköter tomaterna märker jag. Vattna gör jag men drar mig för att blada av . Förre plantor nästa år ( igen 😜) och köpa färdiga plantor i butik . Det är gör mycket jobb med frösådd och omplantering för min protesterande kropp . 



Gurkan levererar lagom med gurkor nu . 



Denna sort heter Salkadsgurka. 






Första gurkan av Marketmore . 



Marketmore växer som lianer . Rena djungeln . 
Det är dax att beskära. 


Gula vinbärstomaten är den som levererar bäst nu . Väldigt små men jättegoda . 




Det som inte får rum i växthuset får bo utanför . 
Hade för många plantor av Wilma och Tiny Tim så det blev att plantera i amplar och balkonglådor. 

Sådde lite sallad , gräslök , broccoli mm igår och säkrade sådden för fåglarna . 



Fåglarna rev och slet i mina sådder av blommor så nu tog jag det säkra för det osäkra och satte skydd över på en gång . 





Sen har jag äntligen köpt ett bevattningssystem till växthuset. 
Det är solcellsdrivet och behöver inte kopplas till någon vattenkran. Det som behövs är en vattentunna. 
Den är inte köpt än så den är inte ihopkopplad än. 



Idag har vi hämtat hem våra höns . 
Det är det lilla projektet som jag planerat ett tag nu. 
Vedboden är äntligen tom och jag har övertalat familjen att vi ska ha höns. 
Vedboden ska bli hönshus. 


Men mitt i allt så upptäckte vi att taket va dåligt och behövdes bytas . Så renoveringen drar ut på tiden . 









Nya tegelpannor blir det oxå för dessa har gjort sitt. 
Vi får tegelpannor av en vännina som hon har haft på sitt förråd. 

Hönsen har fått en stor kaninbur som tillfälligt boende med rastgård av kompostgaller under studsmattan. 
Så nu blir det renovering av boden framöver .  



Vi har tagit 3 vita och 3 bruna värphöns från ett hönseri som skulle avlivas . 




Längtar till hönshuset är klart och rastgården är byggd. 
Projektet är igång. 














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar