söndag 14 augusti 2016

Nu har vi fått smaka egna ägg

Jag fick många tips om varför hönorna pickade i sig sina nyvärpta ägg och vad jag skulle göra. 
Jag skrev om mitt om det i en hönsgrupp på Fb . 
Vitaminbrist och stress efter flytten va nog problemet här . 
Blev tipsad om att koka ägg och ge dom och det gjorde jag två dagar till dom. 
Har kokat äggskal ett par gånger och blandat med något annat jag gett dom , tex ris eller sallad.
Dom har ätit glatt. 
Så problemet gav med sig , vi fick ett ibland två om dagen förra veckan. 
Igår va första dagen utan något ägg. 
Så nu har dom äggpaus . 


Här solar dom sig efter en kall och redning morgon och förmiddag . 




Jag fick ställa in två reden eftrsom dom trängdes tre stycken hönor i ett rede som jag hade innan, 
Pickan är inne och inspekterar på en gång . 


Här serveras spegetti med bokashiad vitkål till brudarna. Populärt . 



Molly och Pickan har ett tyst samtal . Dom verkar förstå varann nu. 
Dom är så söta . 
Går Pickan iväg längs gallret så går Molly efter och så stannar dom vid varann igen. 
Sen går Molly och då följer Pickan efter. 


Äntligen kom vi igång med takläggningen på blivande hönshuset. 
Stefan va ju tvungen att börja jobba efter semestern . Helt onödigt när det finns så mycket hemma som ska göras ;)

Det är inte mycket jag kan göra pga min värkande protesterande kropp men jag hjälper till med det jag kan. 
Hålla i brädorna när Stefan sågar. 
Många brädor blir det. Detta är bara till ena sidan på taket. 



Lite skillnad på nya takbrödorna och gamla . Detta är en hel iallafall , dom borttagna va värre i skick. 



Nu börjar det likna ett tak igen . 



Boden är byggd i två ertappar en gång i tiden , säkert när husetbyggdes vid 1978. 
Boddelen som ska bli hönshuset har innertak men denna lilla flrrådsdel som är tillbyggd efter boden har inget innertak . 
Det blev helt öppet när Stefan tog bort taket. 
Här byter han taktreglarna en i taget som behövdes förlängas . 
Vi förlänger ut taket en bit mer nu över dörrarna .  



Så där nu har hela boden fått tak , iallafall på denna sida. 
Den andra sidan återstår . 
Nu i helgen hann vi inte så mycket .
Det är ju så mycket annat som står på schemat. 
Det va Kimstad cup igår söndag hela dagen och Stefan va där och dömde fotboll. 
Och i lördags va han med och förberedde fotbollsplanerna. 
Och backar vi till i fredags så hade Cia fotbollsmatch . 
Hela helgen va en fotbollshelg . 



Jag längtar sååå efter att hönshuset blir klart och att vi kan bygga rastgården oxå. 
När jag skriver vi så borde jag skriva Stefan . Jag är med som sällskap iallafall. 
 
På växthus och odlingsfronten så känns det som höst , snyft. 
Har läst på Fb att flera runt om i landet har haft frost och fått tomat och gurkplantor förstörda i odlingstunnlar . 
I augusti , är det sant . 
Jag blev lite orolig och plockade in lite i växthuset som stått utanför . 




Äppelgurkan fick komma in och trängas i växthuset och pelargonsticklingarna hoppas jag på attdom växer till sig nu i värmen. 

Jag hoppas mina Buternutpumpor hinner ge skörd innan höst och frost kommer. 
Jag flyttade upp hinkarna i trädgårdslandet för dom började rota sig fast i gruset när dom stod framför landet .




Det är lite tomt i trädgårdslandet för på tre olika platser har jag sått olika sorters morötter men det har inte tagit sig . 
Likadant i andra trädgårdslandet . Olika ställen i landet men det tar sig inte. 
Jag fattar inte vad felet är i år. 
Nästa år blir det morötter i pallkrage igen som förra året . Då blev det morötter. 



Första gången jag odlat vitlök och skörd blev det. 
Kom på att jag skulle nog ha borstat avvitlöken innan jag flätade ihop blasten . 
Jaja , dom är jordsmutsiga fortfarande men dom är ekologiskt hemmaodlade så jag känner mig nöjd. 
Nu får dom hänga och torka . 















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar