måndag 15 augusti 2016

Jag ska odla sallad i vinter oxå



Ett glädjande sms dök upp i mobilen . 



Min odlingstunnel är på väg från Dancover . Jippi :)

Behövde denna positivitet efter min eftermiddag på stan , mötet på sjukgymnasten på arbetsförmedlingen. 
Känns lite deppigt att sitta och prata om min protesterande värkande kropp om och om igen. Nu på Af och tidigare hos läkare eller med försäkringskassan. 
Det känns jobbigt och allt rörs om och  kommer upp till ytan . 
Då är det skönt med grön terapi på mina vilkor , i min takt . 

Min plan är att den ska stå över 'gamla' trädgårdslandet och att jag ska höst och vinterodla i det . 
Hönsen ska först få bereda jorden i landet . Krafsa och gödsla . 
Men först ska det skördas från trädgårdslandet innan tunneln monteras upp . 
Till våren , ja kanske sommaren , ska tomater , gurka mm planteras direkt ner i jorden . 



Vi ska börja ta upp potatisen så får vi se hur det har gått . 
Hoppas på majs oxå på dom plantor som tog sig till slut . 
Hade otur med dåliga majskorn som jag fick reklamera fyra påsar av . 
Så när jag fick nya korn så blev det lite för sent att så. Men jag sådde iallafall . 

Jag har sått en omgång grönsaker för sen höstskörd och det har tagit sig bra på hyllan bakom växthuset. 
Det är morgonsol men sen blir det skugga resten av dagen . 


Huvudsallad och Romesk sallad . 




Plocksallad och Broccoli




Dill som inte ska bli uppäten nu av sniglar. Planerar att plantera i låda i växthuset så jag får ha den ifred. 
När jag sådde i våras i trädgårdslandet åts den upp när den va någon cm bara. 


Jag tog upp självsådda plantor av Rankspenaten i våras och planterade dom i en back. Dom har vuxit till sig bra och ska planteras ut vid hönsgården vartefter. 


Igår tog jag och klippte massor av sticklingar av buxbomplantorna. 
Gjorde ett försök med sticklingar för några år sen men dom tog sig inte . 
Hoppas på bättre lycka denna gång. 
Ska ta sticklingar från lavendel oxå nån dag. Vill ha fler plantor, massor . 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar