tisdag 6 september 2016

Taket är nästan klart nu

Det är några vindskivor som ska sättas dit sen är taket klart . Och färg på vindskivorna förstås . 
Sen börjar den utvändiga målningen med faluröd och vitt på dörren, knutbrädor och runt fönster och dörren . 
Har en dotter som gärna vill måla så jag hoppas intresset inte svalnar . Jag behöver hjälp . 
Jag ska bara agera byggherre egentligen. 



Härligt att se taket helt igen med takpannor . 
Vi fick tegelpannorna från en bekant som har haft dom på sitt bodtak. 
Kul att återbruka . 


Ifrån dessa dåliga takbrädor som en del va fuktskador på till nytt tak med fina nya takbrädor . 





Första takpappen ...........


Alla dessa taklister eller vad dom heter . 


Lite tegel lagt ........


........ och alla tegelpannor på förutom nockpannorna. 
Dom kom på plats i går kväll oxå men inget foto taget. 
Äntligen är hönshuset huvudsakliga del renoverat . Taket är det vigtigaste delen på en byggnad . 
Nu återstår bara resten . 


Men dom trivs i sitt tillfälliga boende och rastgård så det går ingen nöd på dom. 
Dom vet inte vad som väntar dom . Ännu bättre boende och ännu bättre rastgård . 



Och vad händer i övriga trädgården och i växthuset , jo ....... 
Massor av päron är plockade . 
Är så glad över att det är så mycket päron i år och att vi tagit ner alla granar och bigarråträdet som tog hela platsen. 
Nu får päronträdet en chans att växa åt alla håll. 
Just nu är grenarna åt ena hållet och jag har försökt styra några grenar med hjälp av att spänna rep . 


Av all gurka , olika sorter , har jag lagt in gurka på lite olika sätt. 
Enligt recept och även tillsatt egna idéer . 


Pressgurka blev det oxå .
Tog det på smörgåsen i morse och det va så gott . 




Funderade på hur jag skulle göra med Äppelgurkan , om vi skulle äta den som den va eller om jag skulle lägga in den . 
Det blev som den va till maten . 
Jag tycker den smakar som mild gurka . 
Ingen äpplesmak som jag trodde , haha. 
Det är nog bara namngivet efter utseendet . 
Ska fortsätta odla den nästa år . Fler plantor till och med . 



På tomatfronten går det så där , i år igen :( 
Dessa förbaskade sorgmyggor som varje vår ska bråka så sådderna förstörs och blir försenade . 
Likadant i våras , så jag fick hålla kvar plantorna inne tills jag fått hem nematoder och vattnat ut och fått bukt på invasionen . I år i tvättstugan med dörren stängd . 
Tomatplantorna blev sent utplanterade i växthuset och det märks nu . Senare blomning och skörd . 
Nästa år ska jag köpa färdiga plantor med 'vanliga' tomater . Sen så dom udda sorterna direkt ute i växthuset med växtbelysning .
 Har ju ändå växtbelysning inne på våren så då kan jag lika bra flytta ut amaturen. 
Ingen kostnadsskillnad . 
Ska plantera tomater direkt i jordbädden i tunneln nästa år oxå är planerat . 

Och så har jag ju hönsgödsel nästa säsong . 
Ska fixa iordning jord ihop med hönsgödsel i säckar redan nu i höst så det får gotta till sig bra till våren . 



Det är livskvalitet att gå ut och plocka sina grönsaker till maten . 
Ingen besprutning på dessa grönsaker och jag vet vad dom är odlade i för jord och vilken gödsel som tillsatts. 
Ingen konstgödsel eller farliga bekämpningsmedel i min trädgård ❣


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar