fredag 9 september 2016

Älskar frörea

Varför betala fullt pris för fröpåsar när man jan få dom för 50 % eller ännu bättre från Wexthuset.se som hade 70 % rea och då även på ekologiska fröer . 


Detta är från Odla.nu och jag beställde massa intressant . 
Har sett ett klipp från Skillnadens trädgård där Sara odlade en lila broccoli . 
Nu hittade jag två olika sorters broccoli som ger lila buketter . 


Blir spännande nästa vår . 


Nya Butternut-frön inför nästa säsong . 
Sniglarna har knaprat upp en bit på toppen av min Butternutsquash som har kommit. Så besviken på sniglarna . 


Lite vackra blommor att så till våren oxå. 

Nu sitter jag ute vid hönsen och dricker kaffe . Klarblåhimmel och sol . Så härligt . 
Så mysigt att kolla på hönsen och Molly . 

Bästa vänner 


Pickan är alltid framme vid gallret när Molly är där. 


Försöker fota Babben . Hon ser ut som en primadonna jämfört med dom andra två taniga halvnakna brudarna. 
Men det är inte lätt att fota dom vita som springer iväg så fort jag närmar mig . 


Här la sig Babben i solen och njuter. 
Missade precis att fota , Babben ligger och blundar och jag tar upp mobilen i kameraläge för att fota att hon tar en powernap då en brun höna går dit och pickar till henne och hon är tvungen att avbryta sin powernap . 
Dom är lite elaka mot varann ibland . 
Dom bruna är riktiga huliganer ;) medans dom vita lyder och är skräckslagna . 

Dom bruna är riktiga linslusar 


Försök fota utan att dom bruna är med på fotot är omöjligt . 

Det va mycket intressantare att äta fodret serverat på tallrik ute än att äta inne i fodertråget. 
Nu passar jag på att ge dom lite Bokashiströ i fodret för att minska lukten på avföringen och det gör skillnad har jag märkt . 
Det är nyttiga bakterier i bokashi så det är två anledningar att ge det till dom. 
Brukar göra små hinkar med bokashiade grönsaker till dom men ligger efter med det nu så då blir det strö i maten jag ger dom istället. 
När jag varvar bokashiströ med grönsaker och annat tex ris, pasta och bröd i en tätslutande hink och låter det stå i minst 2 veckor så fermateras maten. 
Det kan jämföras med att man syrar grönsaker och äter . Syrade grönsaker får nyttiga bakterier likaså bokashiade grönsaker som jag ger hönsen. 

Vill du läsa mer om Bokashi så kika in på Mikrojord.se eller på Bokashi.se

Jag använder även EM och sprutar hönsen sittpinnar med , förebyggande mot ohyra. 
Jag kommer spraya EM i hönshuset vartefter för att förebygga angrepp av ohyra och för att sanera dåligt lukt . 
EM innehåller oxå nyttiga bakterier som kan användas nästan till allt ;) 
Det går att använda i sprayform för bokashikompostering istället för bokashiströ .
Bokashiströet är vetekli med EM . Så man jan göra sitt eget strö om man har eget kli och EM. 
EM går att använda vid städning istället för rengöringsmedel som kan nackdel för miljön. 
EM används vid rening av dammar och annan vattenrening . 
Vattnas EM ut vid fruktträd och bärbuskar tex stärks trädet och buskarna. 
Vid utvattning tillförs nyttiga bakterier och mikroorganismer till jorden och plantorna mår bättre . 
Man kan spray EM på växterna för att stärka dom och förebygga angrepp . Växternas immunförsvar stärks. 
Jag sprayar EM i växthuset nu för att få bättre nyttigare luft för tomater , paprika , gurkplantor mfl .
Sprayar fönsterskivorna för att förebygga nu när det är så fuktigt i växthuset om nätterna. 
Jag tycker det är jätteintressant med Bokashi och EM men har lite svårt att förklara allt omkring det. Men jag vill lära mig allt . 
Gå in på Mikrojord.se och läs om EM . Där står massor av nyttigt . 

Igår blev det äntligen av . Förflyttning av Rankspenaten . 
Den får inte plats i växthuset längre. Den tar upp halva pallkragen och tar all näring. 
Stackars melonerna fick inte mycket . 
Nu blev den planterad i kruka fram tills i vår då den får flytta ut och planteras vid hönsrastgården är planerat. 


Så nu petade jag ner allt hönsgödsel som jag lyckats få i den gropen som blev och hoppas nu på att jorden blir kompenserad för all näring Rankspenaten tagit . 
Den jorden behövs nog tillföras bokashi framöver oxå. Det får bli när melonerna tagits bort. 
Mina meloner blev sent sådda så dom ligger efter rejält.  
Nu äntligen hittade jag ämnen på rankorna . 
Jag beskar dom rankorna höromdagen och nu hade melonen vuxit till sig redan . 
Så förhoppningsvis så hinner den mogna om hösten fortsätter så här soligt , 
Melonplantorna ska få extra kärlek framöver . 


Hängde upp korgarna så melonerna , alla två , får vila betryggande från sniglar. 
Har hittat mördarsniglar i växthuset för ett par veckor sen . Suck. 






Nu ska jag så lite grönsaker som ska växa i tunneln framöver . 
Det blir sådd i småkrukor, brätten och fruktförpackningar nu . 
Jag va på väg ut igår kväll för att så men kom aldrig ut till växthuset igen. 



Nu blev lite fler fröpåsar ditlagda :)


Önskar en solig och skön helg ☀️















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar