lördag 10 september 2016

Lyckat eller misslyckat trädgårdsland

Ja , det beror ju på vad jag visar upp förstås . 


Vackra blommor i landet bland grönsakerna . 
Sanningen är att det växer nån krasse här och där . Sniglarna är mätta iallafall . 



Sparrissallad 


 och plocksallad . 
Ja dom har inte sniglarna mumsat i sig men planterade ut nya salladsplantor som åts upp så fort jag lämnade trädgårdslandet . Grr . 



Ett hav av machesallad kanske . 
Nej , blev överraskad över att hitta denna fina planta . Den ska skördas och ätas gladeligen . 
Resten av sådden tog sig inte . 



Denna sallad har jag skördat massor av som såddes i samma pallkrage som vitlöken va planterad i . 
Det är bokashikompost i den pallkragen. 
Nu finns några salladsplantor kvar att plocka av . 


En salladsplanta av säkert tjuga jag förkultiverat och planterade ut fick va kvar , resten tog sniglarna . 



Mangolden har jag lyckats med i år jämfört med förra året när dom knappt växte fem centimeter totalt . 


Tendens till broccoli men det kommer nog inte bli någon överdriven skörd direkt. 
Det börjar komma blad som får vara hela och på broccolin och på en annan kålväxt som jag börjar fundera på vad det är . Trodde det va en broccoli men det är krusiga blad.  
Har jag sått grönkål som övervintrat mån tro. 
Den va avbiten av haren i vintras men började grönska till våren. 
Men alla kålväxter har varit angripna och det har jag mig själv att skylla som inte täckte något . 
Bättring på den fronten till nästa år . Har köpt nätgardiner från Ikea . 




En kvarglömd squash i pallkragen som frodas bra med två squash och så massor av tomatplantor son jag planterat ner i panik över att sått för mycket av . 
Vill ju inte kasta plantor . Sån är jag . 
Det är hästgödsel och bokashi i den pallkragen så det växer bra. 

Jaha , på fotona såg det bra ut men ska vi se på helheten , uppsi . 


Små sönderätna broccoliplantor . 



Det ser lite tomt och fattigt ut i trädgårdslandet , många tomma ytor och alldeles för skuggigt . 
Inte grönskande , fullproppat med broccoli , purjolök , sallad , kolrot , squash och massor av ringblommor och krasse som jag såg en bild av när jag planerade trädgårdslandet, sådde och förkultiverade i våras . 
Sockerärtorna som skulle växa klättrande i dom låga stålbågarna i framkant av landet som ett staket växte inte så långa rankor som det stod på påsen . Dom klättrade inte alls på bågarna . Knappt någon skörd heller .
Inga klättrande sockerärtor i landet heller . 
Ringblommorna hade jag glömt sått så det blev sen sådd . En blomma finns i hela trädgårdslandet . 
Purjolöken jag planterat ut har antingen ätits upp av sniglarna eller så har dom torkat bort. 
Ja just ja , gul sättlök har jag och fåglarna  bråkat om . Fåglarna drar upp dom och jag trycker ner dom igen . Så har vi hållt på hela sommaren . 
Lökarna är nästan lika små som när jag satte dom . Några enstaka har vuxit lite . 
Nu är det nog inte bara fåglarnas fel . Det är för skuggigt, för lite , näringsfattig , jord  och för torrt trots att jag vattnat med vattenspridaren . 
Broccoli, kolrot , dill , sallader har ätits upp av sniglar . 
Morötter på olika ställen i landet har inte tagit sig . 

Det är ett höstprojekt nu att fylla på landet med mer material som blir jord till nästa säsong . Trädgårdskomposten ska tömmas och jag ska dirigera skottkärran till trädgårdslandet . 
Jag måste ha hjälp med den biten eftersom jag inte klarar det själv pga protesterande kropp och värk . 
Jag ska bara så fröna och njuta av grönskan . 
EM ska vattnas ut när kompostmaterialet har lagts ut i landet för att hjälpa till med nedbrytningen . 
Mer bokashi till trädgårdslandet under vintern får det även bli . 


Lite höstsådd har det blivit på dom tomma ytorna i landet . 
Håller tummarna för att det får va ifred för sniglarna . 


Det går bättre i det andra trädgårdslandet vid garaget som har mer sol . 
Gula löken , sockerärtor och squashen växer bättre där. 
Jag har nässelvattnet , vattnat med EM och vattnat med vattenspridare lika mycket i båda landen . 
Jag har ett önskemål om att ett körsbärsträd som skuggar trädgårdslandet ska sågas ner i vinter. 
Det skulle göra mycket skillnad solmässigt . 
Vi måste anlita firma för att det trädet står mitt i hörnet , tomtgränsen och ut mot vägen . Och stort med många grenar är det. 
Tänk att det alltid finns saker att göra med trädgård och hus . 



























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar