onsdag 2 november 2016

Sista skålen med mogna tomater





Det finns två laddningar med gröna tomater på brickor och i glasform i vardagsrummet som ska mogna med hjälp av äpplen . 






Nu är tomatsäsongen över sen förra veckan . Då åkte sista plantorna ur växthuset. 


Har fått upp fler pallkragar till nästa säsong . Fyller dom med allt från växtmaterial , tunna kvistar , löv , tomatplantor mm från växthuset och gammal odlingsjord . 
Har fått hjälp med att tömma alla odlingssäckar och krukor i växthuset i pallkragarna . 
Satsar på ny jord till växthuset nästa säsong . 



I år gläds jag åt alla löv som faller ner på tomten . Det är täckmaterial och ny jord framöver . 
Har fått hjälp att samla ihop löven i säckar som jag sparar intill växthuset till i vår . 


Åtta säckar med guld . 



Igår skördade jag det sista ur trädgårdslanden . En bortglömd förväxt Mangold och en hink Rödbetor . 
Det som står kvar och skördas senare i vinter eller i vår är broccoli , persilja , vintersallad bl.a. 
Grönsakslandet fick ett lövtäcke i går och det va i sista stund . Nu snöar det ute . 

Jag tog upp purjolöken och ska plantera ner den i pallkragen i växthuset för att kunna skörda den senare . 

Nu har jag ätit frukost med tänd brasa och måste nu kliva ut i blåsten och möta dom blöta snöflingorna innan dom faller till marken och smälter . 
Dax att mata och släppa ut hönsen . 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar