tisdag 8 november 2016

Nu är det visst vinter

och jag är inte helt klar med höstbestyren . 


Ett par minusgrader och snö . 

Vitlöken är inte planterad och trädgårdslandet har ett snötäcke . 


En del vitlök ska ner i pallkragen och resten ska jag plantera direkt ner i landet. 


Odlade sorten Alexandra i år och ska plantera om den så jag får större lökar nästa år. I år blev det tre klyftor . 

Sen har jag köpt Unikat , Therador och Thermidrome som utsädeslök. 
Nu gäller det att skriva hållbara etiketter som klarar vintern . 


Sen har jag köpt Korean red , Dukat , Kodaveri och Polsk Purple stripe som groddknoppar. 
Frågan är vart jag ska plantera alla dom och hålla reda på sorterna och att dom får vara ifred. 
Man ska odla smålökar av dom som sen ska skördas och planteras om vartefter innan det blir en vitlök som klyftor sig. 
Första skörden blir små sololökar. 

Lite vårlökar och perenner skulle ha planterats ner i den utökade blomrabatten . Frågan är hur fruset det är i rabatten . 
Behöver grävhjälp där. 


Det blev större rabatt när en gran togs ner . Granens grenar hängde ut över blomrabatten så nu kom en ny yta fram som behöver fyllas med växter. 


Eftersom jag inte gräver själv har den inte blivit planterat än. Behöver hjälp. 
Skulle behöva klona karln ;) ❤️
En kopia som åker till jobbet och orginalet är hemma hos mig . 


Det finns två rosor som ska planteras om innan alla andra rosor ska grävas upp och kastas. Men det får bli ett vårprojekt. 
Vi har planerat länge att denna rabatt ska tömmas men det har inte varit prio ett direkt . 



Jag är glad att trädgårdslandet fick ett lövtäcke i sista minuten förra veckan innan snön och kylan kom. 
Men redskapet står kvar ute när vintervädret drog in . 


Molly nosar runt i den nya snön och fnyser till imellanåt . Inte så bra med snö i nosen . 


Hönsen fick lite snö att utforska. Deras första snö och dom höll sig ifrån den. Läskigt. 



Ska ut och fylla upp matskålen med foder och solrosfrön åt brudarna. 
Dom fick kokta potatis -, morot- och kålrotsskal med bokashiströ i morse . 
Riktiga matmonster . 
Men så länge dom ger oss ägg så får dom gärna extramat förutom basfodret. 
Dom ska ju gå ner i 'äggpaus' men det har bara varit en dag ett par gånger nu på hösten. Sen lägger dom mellan 1-4 ägg hela tiden . 


❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar