fredag 18 november 2016

Massor av vitlök är planterad


Alexandra som jag skördade  och hängde upp på tork tidigare i höstas . 



Tre sorters vitlök har jag köpt för att odla och förra årets sort Alexandra planterades idag . Äntligen . 


Har köpt fyra sorters bulbiller som blir sololökar första året . 

Första rundan ut i trädgårdslandet blev i duggregn . Tänkte att det gör inget med lite duggregn . 
Det slutade med att det började regna mer och jag va dyngsur om täckjackan ända in på tröjan . 
Fick avbryta planteringen och gå in och äta tacos istället . 

Hann plantera i två pallkragar iallafall . 


Alexandra planterades om för att jag vill få större vitlökar. I år blev det tre klyftor så jag hoppas på fler klyftor nästa år. 
Det blev två sorters vitlök i den pallkragen . Unikat får samsas med Alexandra . 






En pallkrage med tre sorters bulbiller blev det . 
Täckte pallkragen med en gammal spaljé för att inte något katt eller annat djur ska krafsa omkring och blanda sorterna .


( En anteckning för min egen del : 
Ordningen på sorterna i vitlökskragen med ryggen mot hasselbusken . )

Runda nummer två blev utan regn men det började skymma rätt fort . Men jag fick ner allt iallafall . 



Det blev två sorter som fick dela på pallkragen bredvid pallkragen med pepparrot och jordärtsskocka . 
Det pallkragen fyllde Stefan med kompost ifrån varmkomposten dom vi tömde. 
Perfekt för vitlöken . 


Jag hade en påse bulbiller kvar och fick plantera dom i nya pallkragen vid växthuset.
Den är uppfylld med trädgårdskompost , hönsgödsel med strö i och jord .



Täckte med mossor av löv . 
Det hade blivit riktigt mörkt så jag fick fota med blixt . Såg inte vad jag skulle fota riktigt . 

Ska bli så spännande att skörda flera sorter nästa år . 
Ska läsa på om vitlöksodling och sorterna . 
Det är så inspirerande att lära sig mer om vitlök. 
Tänk om vi kan bli självförsörjande på vitlök och slipper köpa . 

Ett foto på uppbyggnaden av nya pallkragarna vid växthuset. 
Det blev två pallkragar på höjden och en rad till. Så det är två på bredden och två längden och två höga. 
Är så nöjd att dom fylldes med grödgårdsavfall som vartefter komposteras och blir jord. 
Det blev grovt material i botten ,trädgårdskompost , hönsgödsel med spån och även med halm , löv och årets odlingsjord från krukor och hinkar i växthuset . 
Sen är dom täckta med löv . 
Tur att jag har en så underbar sambo som hjälper mig med mina projekt när jag behöver hjälp med tunga arbetsuppgifterna . 
Jag tar den lätta biten att så och plantera i pallkragarna . 
Längtar redan efter våren att få så där . 














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar