fredag 12 januari 2018

Höstsådd i höstas och vintersådder på g .

Nu har jag startat årets sådder av paprika, en chilisort en så länge , några fönstertomater , en fönstergurka , purjolök , kronärtskockor , aubergine , physalis , Jätteverbena , två sorters pelargoner och en färgmix med Petunia. 











Istället för att allt ska sås samtidigt så har jag lagt upp det att så litegrann åt gången . 
Försöker att göra något inom odling varje dag för att det är mitt intresse . Jag vill odla och klarar det inte på heltid för kroppen så det är min hobby . Jag mår bra av att se ett frö gro , grönskan, blommor och grönsaker . 
Så därför planerar jag att göra litegrann utlagt på flera dagar , och att be om hjälp med dom tyngre bitarna . 
Att täckodla och undvika grävning är en sak jag har gjort i min odling dom senaste åren . Och behövs det grävas ner bokashikompost tex så får karln hjälpa mig . 
Jag höstsådde grönsaker i växthustunneln som jag väntar ivrigt på att vårsolen ska sätta fart på framöver . 
Planterade ner förstådda kålplantor och purjolök som ska övervintra och fortsätta växa när vårvärmen kommer. 
Sen har vintersallad självsått sig i en pallkrage . 











Pallkragarna är också höst och vintersådda. 
Det känns skönt att vara steget före . 

Jag har inspirerats väldigt mycket av hur Sara Bäckmo odlar i sin odling , Skillnadens trädgård . Att täckodla ,  höst och vinterså och att ligga steget före i odlingen . 
Sen har jag inspirerats av Johannes Wetterbäck Farbror Grön och hur han odlar . Han nämnde i ett podavsnitt att han skulle satsa mer på blommor i år och helt plötsligt fick jag för mig att jag skulle så mer perenner att fylla upp våra rabatter med . 

Så det blev fröbeställning av både perenner och sommarblommor . 



Nu har jag förberett plats och planteringsbord i växthuset och ska börja vinterså både olika sorters kål och blommor.
En extra belysningsslinga är upphängd så nu kan jag stå kvar och så i växthuset även när det mörknar . 
 Nu hoppas jag att jordsäcken tinar upp bara annars blir det ingen sådd i helgen. 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar