torsdag 23 november 2017

Nu är äntligen vårlökarna i jorden efter snö , minusgrader , fruset i backen och nu plusgrader



Har beställt vårlökar från tre olika företag ,  Odla.nu , Klostra och Bakker . Sen köpte jag billiga lökar på en marknad bara för att det va billigt . 
Så det fanns lite lökar att plantera . 




Jag har gått och dragit på att gräva ner både perenner i somras och nu vårlökarna och så kom det snö och minusgrader . Hoppsan . 
Men idag va det dax . Plusgrader och i går regnade det . 
Det va jätteskönt väder att hålla på i trädgården idag . 



Jag fick mer yta att leka med sen vi tagit ner flera granar och ett stort bigarråträd förra sommaren . 
En gran hade låga grenar som sträckte sig ut över denna yta som nu blir mer blomrabatt av . 
Ett projekt är att öka ut blomrabatten och sen ett projekt i vår är att göra en bäryta på denna del av trädgården som nu blev en soligare yta när alla träd är borttagna . 
Karln har hjälp mig att gräva och rensat denna nya yta i blomrabatten men nu har ogräset tagit över ytan igen eftersom jag inte tagit mig i kragen i att plantera perennerna . 



Efter lite slit med ogräsrensning så ser ytan bättre ut . 
Vårlökarna är nergrävda och perennerna är planterade . Det täckte inte upp hela ytan så det blir att så perenner i vår . 
Ska kolla fröpåsarna om det finns perenner att vinterså så ska jag göra det nån dag i växthuset . 




I halvtid så beställde jag ut en kaffe av dottern . Det smakar bra med kaffe ute när man styr och ställer ute i trädgården . 




Jag är tvungen att testa Farbror Grön's idé att plantera ner lökar i rostiga burkar .
Det låter så fin att ha blommande tulpaner i dessa rostiga plåtburkar i vår. 
 



Följer hans idé att gräva ner dom i trädgårdslandet . 
Tur att det dokumenteras här i bloggen ifall jag glömmer bort vart jag grävt ner dom . Haha , det är långt tills i vår . 



Jag krattade ihop massor av löv bredvid trädgårdslandet och la över hela denna del av landet . Hoppas maskarna gör ett snabbt jobb så jag får mer jord till våren . 
Hällde på lakvatten från bokashikomposteringen så det kommer ner lite mikroliv i löven . 
Ska vattna på EM i morgon också . 





Min kompost blev så synlig när vi klippte ner syrenhäcken nu i höst . 
Försöker få den att se lite trevligare ut eftersom den står helt synlig för grannarna och förbipasserande . 
Ville egentligen ha den väderbitna juteväven men den biten räckte inte .
Nu fick jag ta ny juteväv och längtar efter att den ska bli väderbiten och lite smutsig .
Den är för ren och ny nu men det ser bättre ut än att man ser kompostmaterialet genom kompostgallret. 






I morgon ska jag förbereda en yta för hallonplantering i vår . 
Ska täcka gräsytan med tidningar och kartong så gräs och ogräs kvävs tills i vår . 
Hoppas att kroppen inte värker för mycket i morgon efter dagens trädgårdsbestyr . 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar