torsdag 18 januari 2018

Det blev fart på fröna med golvvärme

Ja , lite för bra tillväxt blev det på sådderna när dom stod i badrummet med golvvärme . Uppsi !! 
Jag har kikat och kikat och inget hände . Sen har vi haft lite för mycket annat att göra här hemma och då förstås , knak . Flertal sådder har sträckt på sig rejält och letat ljus . 






Jag hoppas dom blir bättre nu med växtbelysning annars får jag så om en del . 
Så kan det bli . 





Jag har plockat bort från bänken i tvättstugan och ställt dit dom nyköpta bevattningsbrickorna. 
Dom ska inte agera bevattning nu när sådderna är i såkärlen men sen när plantorna är omplanterade blir det underbevattning. 





Dom sådderna som känns okej är purjolöken , kronärtskockan och petunia . Dom har inte ränt iväg . 

Purjolöken ser så rolig ut när den kommer upp dubbelvikt . 




Har bytt till mig chili och paprikafrön i en frökedja . Chili har inte varit min favoritgrönsak att odla men fick för mig att jag vill odla det i år . Sådde en paprika för nått år sen som jag bytt till mig frön i en frökedja. Sen använde jag den i matlagning och det visade sig att det va en chili . Köttgrytan gick knappt och äta . Då tänkte jag , jag ska aldrig odla chili . Men sen köpte jag en påse förra året när karln ville att jag skulle odla det men jag sådde för sent och hann inte få frukt innan det va dax att rensa ur växthuset på hösten . Vi köper chili när vi gör rabarberchatney så det vore ju roligare att odla chili själv till det istället . Så nu testar jag igen .


Har valt några milda sorter med hjälp av dom andra deltagarna i frökedjan som kunde mer om chili än mig . 

Det får bli sådd igen nån dag . 





1 kommentar:

  1. Passa dej för cherry chilin. Den jag hade var vidrigt stark! 😂

    SvaraRadera