söndag 9 mars 2014

Växtkraften i tvättstugan



Sparrisbönan trivs under växtbelysningen o breder ut sig över dom andra stackars små chili o paprikaplantorna. 
Dax att plantera om bönan i stor kruka med klätterstöd. 

En del tomatplantor från första såddomgången har vuxit ur BBstadiet o behöver krukas om . 
Tomatpaprikan Alexander har tagit sig bra till min glädje . 
Sådde Papayafrön från en köpt frukt o dom fröna har tagit sig. Spännande o se vad det blir även om det bara blir en grönväxt för mig. 


Salladen går att skörda av nu , små tunna salladsblad. 
Machesalladen börjar ta form som den ser ut men behöver växa till sig innan skörd. 
Spenaten tar lång tid på sig att bekänna utseende däremot. Nu börjar spenatbladen visa sig ( fotot längst ner) 






Jag har tappat ut näringsvätskan ur Bokashihinken o vattnat salladen o spenaten med. Väx , väx :)



Andra omgången tomatsådd har börjat titta upp äntligen . 
Man går o tittar varje dag o väntar otåligt . Kanske det är fel på fröna , det kanske inte tar sig . 
Men så äntligen , jippi , det är ett liv som tittar blygt upp ur jorden. 
I år har jag bara sått det antal plantor jag vill ha. Inte flera frön ifall att det inte tar sig. 
Ska inte stå med överskott av plantor som jag brukar göra. 
Jag har valt ut sorter som jag vill ha i år. 
Har varit med i frökedjor för tomater , ekologiska grönsaker , blandat ätbart o en med perenner. 
Spännande att byta till sig frön , helst tomatsorter som man inte har. 
Tredje tomatkedjan är på gång :) Är i mitten av listan o den har nyss startat. 
Tomater att så nästa år om jag får frökuvertet för sent. 

Hade en sekreterare (Cia) som skrev ettiketter när jag sådde tomaterna. Det va så skönt att skriva ;)
Hon vill gärna va med när jag sår . Hon sådde Stockrosor härom veckan. 
Ska sätta henne i mer jobb , mer sådd . 


Paprikaplantorna har vuxit till sig för omplantering medans Chilin bara börjat titta upp. 


Köpte Törnrosas kortel på fröauktionen på Fb . Va lite osäker på hur fröna skulle ta sig så jag sådde hela plugglådan. Nästan alla frön tog sig :) 


Jag beställde två sorters 'evighetstomater' o ekologisk Marzano från Danmark . 
Evighetstomater kan man hänga upp klasarna /grenar inne för mognad o skörda av långt in på vinterhalvåret . 


Så här ser det ut på foton från Italien 


Piennolotomaten har jag inte fått tag i , men sättet att hänga upp tomaterna på är detsamma. 


Har läst på att Marzano används i Italien i pastasåser o på pizza. Den har kraftigt fruktkött o lite fröer. 
Jag tycker den har så kraftiga fina bladverk. Hela plantan är dekorativ. Hade svårt förra året när jag skulle blada av plantorna o kom till Marzanoplantan. 


Perennerna börjar oxå titta upp smått. 
Det är trångt på bänken under växtbelysningen så jag fick lösa platsbristen med en gallerback o odla på höjden. 

Nu ska jag o Molly ta en promenad i vårsolen. Idag blåser det inte lika mycket som igår . Det va storm ute igår så trots sol så va det iskallt. 
Synd att jag inte kan vårbestyra i trädgården en sån här fin dag. Nacken värker o protesterar för allt :( 
Stefan jobbar helg så jag har ingen att sätta i arbete heller ;)
Längtar efter att få hjälp att anlägga nya potatislandet. 
Mandel - o Sparrispotatis o en tidig sort ( midsommarpotatis) har jag beställt o sen får vi köpa 'vanlig' utsädespotatis på Granngården. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar