fredag 28 mars 2014

Vårblommor i växthuset :)


Planterade in violer i en kaffekanna i växthuset förra våren o det är jag glad över idag. Helt underbart att komma in o upptäcka att det blommar i växthuset. 
Det ska utökas med mer perenna blommor. 


Utanför växthuset blommar det för fullt . 




Vårlökarna jag peta upp ur rabatten , som ska tömmas , o planterade i krukan börjar blomma . O rosen som rymt ur rosrabatten ut på gräsmattan som jag plantera i vattenkannan mår oxå bra . Den tar sig . 


Har ett par år gamla Katsura träd som har vuxit i två krukor som jag började kolla hur många plantor det va . Det va visst fem plantor som trängdes om två krukor . Uppsi ! 
Jag sådde fler frön i samma kruka för att jag va osäker på om alla skulle ta sig. 
Nu planterade jag om dom för någon vecka sen . 


Katsurabladet har slagit ut nu . 
Måste bestämma mig vart dom ska planteras för det är därför dom fortfarande står kvar i krukor. 
Katsurabladen doftar som nybakat bröd om hösten. Jag längtar till det. 


Det va så varmt i växthuset så vädringsluckan öppnades. 
Jag har inte sett om dom har öppnas tidigare , men jag kan ha missat det. 


Jag fick iden att så lite tidiga primörer i pallkragarna i växthuset nu så hinner vi säkert skörda innan tomat o gurka ska planteras där. 
Det blev två rader sommarmorötter o en rad rädisor  ( hinner dom inte bli klara kan dom vara kvar) , två rader spenat ( som jag räknar med att ha kvar i pallkragen) , 
lite plocksallad o salladslök. 

Ruccullan har jag sått i en liten 'hage' ;) 


Sen hade jag öppna påsar av sockerärtor o brytbönor som jag plantera ner i varsitt hörn av lilla pallkragen . Tar det sig så gör det. 



Jag va med i en frökedja med ovanliga fröer o fick kuvertet häromdagen . 
Bytte till mig bl.a. Strandkål o Bladbroccoli som lät spännande. 




Det ska bli spännande att odla dom . 

Nu återstår bara bevattningen på sådden för det kommer ju inte något regn i växthuset . 
Ska be Stefan fylla upp vattenkannorna o bära in i växthuset. 
Vill inte dra ut vattenslangen än. 





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar