fredag 10 maj 2013

Härmed förklarar jag växthuset öppnat för denna odlingssäsong

Ja , nu har det hänt en del både i naturen , vädret, i växthuset o i trädgården. Det är ju ett antal dagar sen jag skrev sist.
Våren har övergått till sommar i ett brak. Det har varit en kall o blåsig vår men nu är det visst sommarvärme ute. I love it <3 , ja förutom att jag åkt på förkylning, hosta o ont i halsen just nu när solen äntligen värmer. Typiskt !
Sen har jag min envisa värk som gör sig påmind så fort jag gör något i växthuset eller i trädgården. Det är balansgång hela tiden , suck.
Jag har fått hjälp av sambon ( min ängel ) att göra i ordning en liten pallkrage till i växthuset att odla i. Så nu har jag två stora o en mindre (1/2 pallkrage) att odla tomater o gurka i.
Tanken är att det ska in två små till . Kanske inte till denna säsong men till nästa iallafall. Det blir ett antal krukor i år istället.
Sen har han hjälp mig att fylla på alla pallkragar med ny go kompostjord.
Vi fick ner hallonplantorna oxå i en pallkrage utanför växthuset. Dom har odlats i kruka förra året o det va ingen höjdare.
Skulle vilja göra iordning ett riktigt hallonland med odlingsväv o växtstöd för plantorna , men jag vet inte vart på tomten. Därför får det bli i pallkrage just nu.
Jag har varvat dagar med värk med bra dagar i växthuset o planterat ner tomater , gurka , sparrissallad, bönsparris, luktärter i pallkragarna.
Va ute o tog upp violer som jag planterade i växthuset oxå. Dom doftar så underbart när man går förbi dom i rabatten så jag hoppas dom trivs i pallkragen.
Det låter som att jag slitit ihjäl mig men jag har gjort lite då o då. Har lyssnat på kroppen o inte överansträngt mig.
Växthuset ska fungera som grön terapi för mig.
Lägger upp bilder på vad som hänt dom senaste dagarna :)














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar