torsdag 16 maj 2013

En dag på Fröö gård

I tisdags va jag o ett gäng barn ( o några vuxna till) på utflykt till en bondgård.
Jag hade äran att få följa med min dotter Cia o hennes klass hem till en av eleverna som bor på Fröö gård.
Vi fick en liten genomgång på vad dom händer på gården över året.
Dom föder upp köttkor o får , o sen har dom tre hästar o ett föl på gång i juli. Stoet hade ett föl sen tidigare , men jag vet inte åldern på det. Så gullig o full av energi.
Vi fick gå en tipspromenad runt om på gården o svara på frågor om lantbruk osv. Gissa antal kor + kalvar+tjurar som fanns. Dom va kvar inne nu men ska ut på bete.
Likadant va det med fåren. Dom ska oxå ut på bete.
Har hittat ett lamm o en kalv , o det spralliga fölen förstås , som jag gärna skulle vilja ta med hem . Kärlek uppstod :D
Sen efter tipspromenaden så fick vi åka på kärra efter traktor till en hage som djuren brukar gå i.
Inte vilken gage som helst inte. Det finns en hel historielektion i hagen . I love it <3
Förutom massor av gamla stora ekar
så fanns det stenrös / stensättningar ( begravningsplatser) o stensträngar ( som avgränsade tomter o höll boskapen inne)
från järn /stenåldern.
Inte ens Cias lärare visste exakt tidsepoken ,o jag lyssnade ju inte riktigt tyvärr under skoltiden på
historialektionerna. Ångrar det idag när jag tycker att historia är spännande.
Vi grillade korv o barnen spreds sig över den stora hagen , som kalvar på grönbete ;)
Det fanns fullt med vitsippor , violer o gullvivor i hagen. Jag hittade ett par stycken gökärt som jag va tvungen att fota. Dom är ett barndomsminne från tomten i Skebokvarn för mig.
När vi åkte tillbaka till gården fick barnen göra (nästan) vad dom ville. En del studsade studsmatta , andra gosa med lammen . Cia o ett gäng till ville rida.
Lägger upp foton från den händelserika dagen .


































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar