torsdag 23 mars 2017

Vårkänslorna sprätter i kroppen , äntligen vår .



Startskottet i rabatterna har gått . Dom första vårlökarna blommar och vårkänslorna kommer . 
Men tänk va svårt det ska va att få till massor av snödroppar . Planterar och planterar men jag får aldrig till det med stora tuvor . Men skam den som ger sig . 
Får köpa fler lökar till hösten . 




Det är ett tag sen jag skrev i bloggen och det har hänt en del sen sist . 
Tomaterna växer och frodas . 
Ska gå igenom sådden imorgon och se vilka fröer som inte tagit sig . 
Om det är någon speciell så får jag så ett nytt frö annars får det va . 






Måste plantera om paprikaplantorna och toppa dom . 


Min Vilma växer sakta men säkert . Får gödsla den regelbundet nu så det händer lite . 





Kronärtskockorna växer fint i år och jag är så glad att det går bättre än förra året . 







Ute i växthuset grönskar Rankspenaten i stora krukan . 
Den ska planteras ut när hönsgården är färdig . 






Vintersådde spenat och nu börjar den grönska .  Är med i #spenatupproret som Sara Bäckmo Skillnadens trädgård har startat. 
Men jag sådde spenat tidigt förra året också så jag vet att det går . Skördade hela våren . 




Nytt sätt att så på är vintersådd . Jag har sått olika kålsorter , blommor och div trädgårdsväxter och det börjar grönska i sådderna . Jättekul . 




Jag har sått i grönsaks- och frukttråg som jag ställt i plastbackar med borrade lufthål i sidorna . Lagt i snö som tinat vartefter när vårsolen varit framme . Det blir en skonsam bevattning när fröna är redo. 




Sen fyllde jag ju upp den gamla kaninlådan med trädgårdsmaterial och jord i vintras . Eller jag va det ju inte , fick hjälp med det , men idén va min . 
Jag sådde fröna iallafall. 
Nu börjar det grönska i såraderna . 





Jag har äntligen fått upp växthustunneln och fått lite ordning i den . 











Fått hjälp med jord till varmbänken och fått in pallkragar . 
Nu kan jag så i helgen . 
Jag ska så grönsaker som vi hinner skörda av innan gurka , melon och tomater ska planteras i tunneln . 





Inne växer gurkan på i köksfönstret . Det är ett söderfönster med mycket sol på eftermiddagen och kvällen . 
Just nu är det nio gurkämnen på plantan men jag måste gallra så plantan klarar av att få fram gurkor . 




Jag bytte gardinkapoan idag och hjälpte gurkplantan upp över gardinstången . 
Nu bär det av neråt . 


Hoppas på en solig helg nu så man kan va ute och njuta av trädgården . 














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar