onsdag 1 mars 2017

Varför finns det så många tomatsorter ?

Jag började gå igenom alla tomatfröer häromdagen . 
Hur blev det så här många sorter ? Är jag skyldig till detta ? Haha ........
Jag har varit med i tomatfrökedjor i flera år nu så det finns många små påsar med några frön i. 
Sen ser jag spännande snygga tomater som jag sen har googlat på och hittar nya fröfirmor med ännu fler spännande tomater . 
Törs inte räkna hur många sorter jag har nu . 
Och alla sorter är intressanta men det går inte att odla alla sorter . 
Har valt ut dom mest intressanta och spännande sorterna . 



Började så i går kväll och har bestämt att så i rotningskuber i år . 
Jag vill undvika angrepp av sorgmyggor i tomatsådden i år . 
Förra året hade jag ett intensivt angrepp så jag fick vattnat ut nematoder två gånger och damsuga upp dom flygande sorgmyggorna . Ändå fick jag inte bort dom helt . 
Det blev bakslag på alla plantor så flera dog och dom överlevande blev för sent utplanterade eftersom jag inte ville flytta med sorgmyggor ut i växthuset . 




Ett frö per sort , två av speciella sorter , ja det blir många kuber till slut . 



Nu har jag sått 88 frön totalt varav det är 59 olika sorter . 



Nu fattas bara växtbelysningen över diskbänken i tvättstugan där tomatsådderna står. 
Det är en växtbelysning över 'arbetsbänken' redan där dom andra sådderna står . 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar