onsdag 8 mars 2017

Tomatsådden grönskar

Först ut grodde Black cherry av alla sorter sådda 1 mars. 






Men sen har en efter en visat sig och nu är det massor av sorter som tagit sig under växtbelysningen . 








Det är så härligt när fröna gror och man ser det första gröna . 





Även sådden som står på tvättbänken närmre fönstret har en del tagit sig . 
Vi har inte fått upp växtbelysningen än. 
Får be karln om hjälp med det så alla tomatplantor får belysning . 

Det har snöat dom senaste dagarna så idag är det vinter . 
En som är klar över snön är Molly . 








Jag har passat på att ta in snö till sådderna och växterna i växthuset och till vintersådderna som står i backarna ute . 
Salladen Little Gem som jag sått ute i växthuset har tagit sig . 





Och stockrosorna har överlevt övervintringen i växthuset . 
Måste plantera ut dom till våren . Det blev inte av i våras och somras . 
Men dom är kraftiga och fina nu . 



Jag sådde lite kålfrön i brätten i växthuset när jag ändå va där . 
Det blev sommarvitkål 'Ditmarsker' , en gammal kulturarvssort spetskål från 1840- talet 'Early Jersey Wakefeild' och en röd spetskål 'Kalibos'




Sen sådde jag två sorters penséer som ska förkultiveras inne. 
Synd att det va F1-sorter för då går det inte att ta fröäkta frön av dom sen . 



Ska så fler grönsaker och blommor i växthuset någon annan dag . 



Det finns lite fröpåsar att ta tag i. 
Förstår inte vem som köper på sig så många fröpåsar . 
Helt oskyldig . 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar