måndag 11 augusti 2014

Sommarens slutskede .......

Jag får panik !!!! Inte augusti redan , vart tog sommaren vägen . Det va ju nyss skolavslutning o hela sommaren fanns till förfogande. 



Det frodas för fullt i växthuset så jag ska inte klaga. 

Men det känns som nyss som jag sådde mina frön , tomat , gurka , paprika mm. 
Det har varit en kämpig vår med två omgångar med objudna gäster i mina sådder , sorgmyggor :(  
Har skickat efter nyttodjur två gånger o vattnat ut. 



Jag har fortfarande gula klisterlappar i växthuset för säkerhets skull. 
Det är snyggt på foto men vad gör man ;)
På fotot längst fram är Malamberspenat ( tror jag den hette) . Den växer så det knakar. 


Hade otur med gurksådden o köpte nya frön o sådde. Det blev små ynkliga plantor likadant som första omgången så då blev jag förbannad o köpte en planta istället efter midsommar. 
Så nu växer det äntligen gurka i mitt växthus. 


Här växer , enligt min ettikett , röd paprika , haha. 
Det ser mer ut som chili. 
Måste ha förväxlat plantorna lite. 


Citrongurkan verkar ha tagit fart äntligen. Den va liten o ynklig i starten. 

Alla förkultiverade plantor blev försenade i utplanteringen i växthuset pga sorgmyggorna som härjade. 
Jag ville bli av med dom innan jag planterade ut men jag fick sorgmyggor även efter utplanteringen. Grr, vill inte ha dom nästa säsong. Jag har fått nog, 
Tänker inte köpa såjord heller framöver heller. Det va med köpt såjord jag fick med dom hem . 

Nu är varmkomposten startad igen så jordtillverkningen är på gång. 
Kommer fylla på med matrester nu o sen till hösten / vintern blir det Bokashikomposteringen inne som jag tömmer i varmkomposten. 

Ska samla löv i säckar i höst o hälla i Bokashiströ o testa göra egen såjord. 

Sen har jag även bestämt mig för att förkultivera allt i växthuset nästa säsong . 
Ifall ohyra kommer så är det på ett ställe o inte på två våningar i olika fönster . 

Jag fick inte igång tomaterna tidigare i växthuset trots att jag sådde tidigt inne. 
Förbenade sorgmyggor !! 


Tog in två småplantor av Vilma o Tiny Tim som ska få större krukor. Dom ska jag ha inne i fönstret för odling längre in på hösten är tanken. 
Har en mindre amatur växtbelysning om det behövs framöver. 
Lite experiment :)
 
Vi anlade ett till trädgårdsland till slut. Lite sent inne på säsongen känns det som men det har gått bra. 
Hade potatisen låg på groddning o hade förkultiverat bl.a. inläggningsgurka,  broccoli o kålrot. 
Sen sådde jag olika bönor. 


Det växer o frodas så jag känner mig nöjd. 


Ett misslyckande till va att mina squashplantor blev uppätna när jag planterade ut dom så det va bara att så nya. 
Dom ligger ju lite efter om jag jämför med 'alla andra' som skördar för fullt , men mina grönskar o växer bra nu. Såg blommor på väg så hopp finns. 


Beställde en planta Tamarillo i maj som växer bra men inga täcken på blommor. 
Får väll se vad som händer. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar