fredag 29 augusti 2014

Vad har jag lärt mig ...............

Ja , vad har jag lärt mig denna säsong ? 

- att det är ingen ide att förkultivera tomater om man sen får objudna gäster som sorgmyggor i sådden. 

- att man inte ska köpa såjord utan använda egenproducerad jord. Så man inte får sorgmyggor på köpet !! 

- att man ska inte förkultivera grönsaker o grodda potatis för tidigt om trädgårdslandet inte är färdigt. 

- att förbereda trädgårdsland o pallkragar redan på hösten  så dom är redo för sådd o utplantering på våren. 

- att inte så gurka , majs o melon själv. Man får köpa färdiga plantor :)

- att spara höstlöven torrt i säckar för att använda på våren till täckning. 

- att löv kan bli såjord i säckar om man tillsätter Bokashi :) o då slipper man köpa såjord :)

- att man behöver inte rensa ogräs om msn täckodlar rätt. 

- att man behöver inte gräva om man täckodlar :)


Nu hoppas jag på lång sensommar med mycke sol så alla mina gröna tomater mognar. 

Hade en tanke att om det blir mycke gröna tomater så får det bli tomatmarmelad bl.a. . 
Tills jag läste ett inlägg på Facebook att gröna tomater ( omogna) innehåller ett gift ungefär som potatis, 
Det är Livsmedelsverket som har en information om det. 

Så nu blir det inget annat än att vänta på röda o gula tomater. 


Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge , heter det ju . 

Får väll sätta in fläkten om det blir för kallt på nätterna . 
Det har varit 6 grader en del nätter o då blir man lite orolig. 


Tomaterna på altanen som är planterade i planteringssäckar växer som dom vill. Har inte varit med o bundit upp dom. 
Men dom verkar trivas. 
Dom stod längs altanräcket tidigare men jag flyttade in dom i hörnet mot väggen. 
Det är mer värme o sol längre  där om dagarna o så är dom mer skyddade nattetid om det blir kallt. 
Ska börja täcka dom o squashen med fiberduk. 



Egenodlat potatis :) 


Härlig känsla att skörda egna grönsaker :)


Denna spenat ska jag odla nästa år oxå. 
Kommer inte ihåg exakt namn men någonting liknande Malamber (?) spenat. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar