tisdag 10 juni 2014

Terassmys o snart sommarlov


Klematisen blommar som bara den i år o jag är överlycklig :)
Den verkar stormtrivas . 

Vill överösa altanen med blommor , grönsaker o grönska i år. 
Men måste erkänna att jag ligger efter rejält . 
Jag har ju inte planterat ut än. 
Men jag ska börja lite smått varje dag nu framöver. Be om mycket hjälp . 



I går planterade jag ner dom nyköpta pelargonsticklingarna iallafall. 
Fem sorters doftpelargoner o två sorters hängpelargoner. 
Tre sticklingar av varje sort va det i paketen så det blev ett antal krukor. 
Helst vill jag ha lerkrukor men det fick bli plastkrukor oxå. Samma färg som lerkrukorna iallafall ;)


Graveolens Bontrosai heter denna tjusiga pelargon. Den blir som ett träd när den växer till sig. 


Apple blossom blev det oxå. Den är så vacker. 
 Planterade alla tre sticklingar i en stor kruka för att få lite mer effekt. 



Sen blev det två hängamplar planterade med hängpelargoner , petunia o sen dom där små rosa-lila försynta blommorna som breder ut sig lätt. Tänkte att det skulle bli bra med lite mer hängande i ampeln . 

Fick växthuset urspolat lite igår o ska få hjälp med att flytta ut ett bord o in med lastpallar istället. 
Ska ha lastpallar att ställa planteringskärlen på istället för direkt på golvet. 
Jag får gråsuggor under allt som står direkt på plattorna. Är så trött på dom. Dom knaprar på jordgubbar , rädisor o tomaterna dom rackarna. 
Sen har jag sett några myror oxå nu så det är bäst att ställa upp krukorna innan dom bygger bo i dom. 

Nu ska det bli ordning i växthuset :)
Ut med allt onödigt som tar plats o in med pallkragar så alla växter får plats. 

Tänk att man inte lär sig att små frön växer upp o blir stora plantor ( som behöver mycke plats) . 
Samma visa varje år ;) Men jag älskar det ❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar