onsdag 20 januari 2016

Växthuset i vintervila

Försökte häromdagen att ta mig in i växthuset men dörrarna hade frusit så jag vågade inte 'bryta' mig in. 


Det står kvar krukor utanför växthuset fortfarande men jag resonerar att överlever växterna vintern så är det meningen , annars ska dom kastas. 
Jag vågade inte ta in krukorna i växthuset pga mördarsniglarna som härjade runt växthuset. 
Bättre att krukorna står kvar så jorden fryser helt. 

Jag skulle sätta vitlök i höstas och gick och väntade på att kylan skulle komma . 
Pga av värkande kropp gick jag och drog på det och helt plötsligt va det fruset i backen . Försent . 
Funderar på att lägga ut vitlöken nu i en pallkrage och be karln hjälpa mig med att hälla på jord från odlingspåsarna som står i växthuset. Den är inte frusen upptäckte jag idag när jag va in . 


Jag tog mig försiktigt in genom en skjutdörr. Livrädd att jag skadar lister eller rullmekanismen nertill. 
Upptäckte att jag glömt fläkten sen i höstas . Den fick följa med in nu. 
Det står ju still i växthuset nu vintertid , har inte ens pyntat något i år med granris eller annat. Ingen belysning blev det visst inte heller. 


Jag fick hjälp att bära in några krukor i höstas . Dom jag va mest rädd om. 


Denna pallkrage måste tömmas innan våren . Lastpallen börjar murkna så jorden rasar snart igenom. 
Ett fall för karln . 


Inte så snyggt nu men till våren kommer Rankspenaten börja växa igen och täcka hela klätterstödet igen. 


Jag håller tummarna för att det fryser ihjäl många mördarsniglar nu när det har varit så kallt . 




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar