lördag 30 januari 2016

Vårkänslor mitt i vintern

Man får ju lätt vårkänslor ute idag . Solen lyser , snön är helt borta o det är 7,5 plusgrader ute  ☀️
Va ut en sväng i växthuset o hämtade jord till min bokashijordtillverkning inne.  Som tur va torr , lätt o fluffig, vägde inte mycket. Kan ju inte bära själv utan att få värk i armar , axlar o nacken , men jorden va så underbart lätt så jag förflyttade en hink i taget in från växthuset . 
Ibland är jag dum o envis o får sota för det efteråt. Vi får se nu om jag gjort något dumt. Karln jobbar ju helg o då får jag mina idéer så klart. Vadå vänta på hjälp . 


Jag komposterar matavfall med Bokashiströ i den vänstra svarta hinken med grönt lock. 
Varje omgång med matavfall från den lilla hinken på diskbänken , eller annan burk , så tömmer jag det i den stora svarta hinken o strör över Bokashiströ . 
När svarta hinken är full så ska den stå minst i två veckor . Sen vintertid kan man antingen ställa kompostavfallet åt sidan , ev ute , o vänta tills det går att gräva ner det i trädgårdslandet eller så startar man en jordfabrik inomhus. 
Jag har aldrig startat någon jordfabrik innan så det är min första . 
Man ska blanda bokashiavfallet med jord , går bra med 'fuljord' dvs från krukväxter eller fd odlingsjord. 
Jag hade krukväxter inne som gett upp o som jag blandade i igår. Idag va jag ut o hämtade jord från växthuset som jag odlade tomaterna i förra säsongen. 
La på ett täcke med jord nu , ca 10 cm så alla matrester är täckta. 


Jag återanvänder barnens gamla leksaksbackar som går att stapla. 
Glad att jag sparade dom trots att jag tycker dom är skrikiga i färgerna. 
För att det ska se lite snyggare ut så la jag över en duk. 


Sen tog jag tag i att plantera ner vitlök i en pallkrage ute. Blir det så blir det. Det ska ju bli minusgrader igen. 
Gick o drog på det i höstas dels för att det va så varmt långt in på vintermånaderna o dels för min värkande kropp. 
Men nu är det gjort 👍
Det va lite fruset när jag kom ner en bit med lilla planteringsspaden, men det gick. 



Känner att det pirrar i såtarmen så det får bli sådd av några tomatfrön idag eller imorgon . 
Några låga tomater som kan växa inne på fönsterbrädan i vår innan det blir klartecken ute i växthuset. 
Wilma o Tiny Tim har jag fröer av. 

Sen måste jag visa mitt experiment från i höstas . 
Jag tog tjuvar o toppskott från favoritplantorna i växthuset när jag rensade ut tomatplantorna . 
Dom planterades i roottrainern o en del har överlevt o mår jättebra.  Jippi . 


Kolla inte på fönsterkarmar o tapeten , där är det stort renoveringsbehov . 
Men badrummet o fönstret är perfekt att övervintra pelargoner o nu även tomater . 
Så detta gör jag om fler gånger . 
Ska gå igenom tomatsortlistan o se vilka sorter jag lyckats övervintra . 
Jag har ca 60tal sorter som är numrerade men hittade små fröpåsar från när jag varit med i tomatfrökedjor på Fb. Dom va visst inte numrerade o inte uppskrivna på sortlistan. 
Alla fröer i påsar , kaffefilter o hushållspapper ligger i en kartong. 
Ska försöka få mer ordning på dom o ordna en pärm med någon smart förvaringssystem. 
Nu får det bli vila resten av dagen känner jag , kroppen börjar protestera . 
Ingen frösådd idag , det kommer en morgondag . 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar