måndag 25 november 2013

Nu har nog vintern kommit



Burrikurr , va kallt det va nu på morgonen när jag rasta Molly. - 5 visade termometern när jag kom in. 
Synd att det är för mörkt att fota ute på morgonen för det glittra en hel del i gräset. 



Så här vackert va glaslyktorna för någon vecka sen när det va någon minus ute o frost. 
Men jag tog in dom sen så dom inte skulle spricka. 

Igår hjälpte Stefan mig att plantera en ros o lite vårlökar i en rabatt som ska bli stenparti vartefter. 
Tror att det blir bra med rosen där , annars får jag flytta den i vår när jag ska plantera ner perennerna. Dom står i krukor nu över vintern. 
Måste samla ihop sten oxå annars blir det ju inget stenparti . 
Det är inte så mycket att fota i den rabatten nu , fyra rosgrenar i en tom rabatt . 
Annars hade det varit läge med ett foto . Men det blir vackrare att fota krokusen , vildtulpanerna o snödroppar i vår istället. 

Vi fick jordslå en klätterros , Flammentanz , i en pallkrage över vintern. 
Jag har en tankebild där rosen klättrar i det hopplösa äppelträdet som inte vill ge frukt. 
Det trädet har nog planterats helt galet eller på fel plats , av förra ägaren. 
Vi fick ett par äpplen första året men sen inget mer . O det är 7 år sen !!! 
När jag insåg att det va kört för äppelträdet så beskar jag o sågade av grenar så det skulle va ett klätterträd istället med en klätterstege hängandes. 
Nu har jag en vision om att det ska klättra  en ros o blomma vackert i trädet. 
Behöver såga ner grenarna rejält så det blir lite mer snyggt prydnadsmässigt . 
Trädet skulle väll igentligen sågas ner totalt men varför inte göra något vackert istället. 
Det är ett jobb i vår att gräva en rabatt runt trädet o snygga till. 

Här är det två som vet hur man klättrar i klätterträdet. 


Vi stod o fundera i växthuset i går hur ljusslangen skulle fästas för att jag skulle få den där jag ville. Men vi har inte löst fallet än. 
Den ska inte slingra som en orm i växthuset . 
Jag vill helst den i taknocken , helt rakt dragen. Det ska vara en belysning o ingen adventpyntning . 
Förra året fick jag inte upp den som jag ville så jag hängde den längs väggarna . Neä , nu ska den upp ordentligt annars åker den ut !! 

Sen har jag förälskat mig i en kristallkroneadventsbelysning som finns på Rusta . 
Den finns i två storlekar o det är den lilla dom visade i reklambladet. 


Jag har sett den tidigare men inte köpt den. Nu funderar jag starkt på att göra det o hänga den i växthuset. 
Den stora modellen tror jag. 
Klart det ska va en 'kristallkrona' i växthuset över jul. 



Hittade detta foto på Tumblr o det kunde ha varit jag på väg från skogen :) 
Jag har ju släpat lite granris som jag hittat. 
Har en liten samling i växthuset som ska pyntas med. 
Insåg bara att jag måste köpa ståltråd , snöre o vackra band. Har ju inget hemma. 


Blev så glad igår när jag såg att Julrosen blommar när allt annat vissnat ner. 
Fler Julrosor ska köpas o  planteras framöver :) 
 
Det enda jag känner panik över är att jag glömt att täcka över pallkragarna med nyplanterade ( egensådda) sparris. 
Jag har glömt att dom skulle täckas o löven är ju frusna !! 
Får försöka förflytta löv ändå så sparrisen får sitt täcke. 
Dagens uppgift!! 

Ja nu blir det inte mer för denna gång. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar