måndag 18 november 2013

Länge sen o många dagar har passerat

Jag inser att jag inte är den person som bloggar varje dag ;) 
Men nu har jag mycke att skriva iallafall . 
Hösten har varit lång men med mestadels bra väder tycker jag. Vi har plockat mycke svamp o promenerat i skogen nästan dagligen. 
Molly har vuxit o vuxit . Hon älskar att va i skogen. 
I växthuset har det blivit höststädat tillslut men jag drog på det i det längsta. 
Först när jag kände för att ta ut tomat o gurkplantorna så blev det brittsommar o det fortsatte o mogna länge till , så då fick allt va kvar. 
Sen när det va läge för att avsluta odlingssäsongen så kände jag inte för att städa växthuset. Har haft mycke värk i kroppen oxå o då drar jag på vissa saker som resulterar i mer värk. 

Det har varit en del kalla nätter o dagar, men till slut en dag när det va regnigt tog jag högtrycken o såpa o spola ur växthuset. 
Jag hade plockat ur växterna lite i omgångar tidigare. 
Nu känns det så skönt att det är rengjort efter odlingssäsongen. Men får nog spola ur det inför starten i vår oxå. 
Jag hade fem påsar / hinkar med Bokashikompost som jag grävde ner i pallkragarna i växthuset. Mumma till nästa odlingssäsong. 

Jag hade tagit skott från dom bästa tomatsorterna o ställt i vattenglas med namnetiketter , ordning o reda. 
Jag skulle bara få rötter på dom för att sen plantera i krukor. Dom skulle övervintras o startas snabbare i vår va tanken. 
Men till min besvikelse har nästan alla skott ruttnat o vissnat o inga rötter :( 
Kunde rädda några skott så får se hur det går för dom stackarna. 
Annars blir det att fröså iallafall . Men mycke tidigare än i år är iallafall bestämt. 
Ska bara så dom speciella udda sorter o bara det antal plantor jag ska ha. Inte så extrafrön ifall dom inte tar sig ( o alla tar sig ) . 
Sen ska jag köpa färdiga plantor gurka o tomat så jag får normaltidig skörd. 

Jag fick lov att ta skott på Viktorias vindruvsplanta i somras. Tog tre skott o plantera i sandblandad jord som har stått i växthuset tills nu i höst. Dom såg döda ut o jag tänkte kasta ut dom. Men en såg lite grön ut så den fick sitta kvar i krukan. 
Tog in krukan o ställde den i fönstret i allrummet. 
Blev jätteglad häromdagen när den börjar grönska o växa. Lycka ❤️
Så till våren blir det att plantera vindruva i växthuset :)

Ute har jag många projekt som inte har blivit mer än tankar o idéer än. Men inser att det får vara så när jag har värk o inte kan utföra allt jag vill göra. 
Har klippt bort grenarna på Sockertoppsgran som började vissna i toppen mer o mer. Kvar står den långa stammen som ska vara växtstöd för en rosa klätterros som planterades häromdagen. 
Det blev att plantera ner lökväxter o perenner på den ytan av rabatten som Sockertoppsgran har brett ut sig över. Det va tomt där men nu ska det blomma till våren . 

Min plan på örtrundell runt brunnen på framsidan har inte påbörjats någon utgrävning av växter än. Ja några små stenpartiväxter o akleja har jag grävt upp o planterat i krukor tills i vår. 
Planerar att göra om en annan rabattdel som stenparti . Ett vårprojekt får det bli. 
Den rabatten är tömd på växter o vårlökar ska ner nu , men stenpartiväxterna får vänta till våren. 

Mina planer för växthuset just nu är att fortsätta inreda o organisera så det blir mysigt , fint o ordning o reda. 
Tänk att bara ha lerkrukor o göra sig av med alla plastkrukor :) Ett projekt ! 
Ska fortsätta dekorera med granris o skapa en mysig adventsstämning står först på listan nu. 
Plockar grankvistar i skogen som blåst ner. Skogsstädaren :) 

Måste få upp ljusslingan lite snyggare än den satt nu innan jag tog ner den häromdagen. Den ska inte se ut som advent o julbelysning , utan som en året-om-belysning. 


Måste bjuda in fler änglar till mitt växthus . Nu har jag bara två stycken o det är ju för lite ;) 


Här grönskar o växer vindruveskotten. Planterat i juli. 


Det är inte trädgårdskonst utan hund o katthinder i min nyplanterade del av rabatten. Risken är att lökarna blir uppgrävda av Molly annars. 
Nu hindrar kratta , gamla grillgaller , andra galler o stolar. 
Man tager vad man haver :) 


Lite tingeltangel o rostigt , det är snyggt. 



Här pryder lite granris som jag plockat upp i skogen. 


Nystädat o ordning. En skön känsla . 


Dax för adventpynt. Mer ska det bli . 


Molly mitt i grönskan i skogen. 



Det ser lite tomt ut när man tömmer pallkragarna från plantor. 
Men nu grävs Bokashikompost ner o ger en kanonstart för vårstarten. 
I den rosa baljan står den hängande bambun för övervintring. 
Förra hösten o vintern stod den bortglömd bakom växthuset med naturligt lövtäcke över sig o jag trodde den va död i våras. Sen börja den grönska igen. Kanske ska den ställas ut igen . Den kanske övervintrar bättre ute ned lövtäcke . 

Ha det bra i höstmörkret . 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar