tisdag 18 juni 2013

Det växer o knakar o änglarna vaktar

Det börjar bli ordning på torpet , ja det vill säga i växthuset o på altan.
Har placerat ut tomat , gurka o physsalis på altan på framsidan. Varmare läge går inte att hitta utomhus hos oss. Sol hela dagen i stort sett. Jag älskar att sitta o sola där ❤. O ännu härligare är det att göra iordning med växter , grönsaker o blommor .
I växthuset har jag fortfarande tomatplantor som inte är planterade men jag har inte hjärta att kasta dom. Har inga mer stora krukor eller hinkar att plantera i . Har även planterat ut i pallkragar o på friland så jag har att vattna o skörda tillräckligt .
Jag har även gett bort plantor o ändå har jag överskott :) Att jag inte lär mig.
Jordgubbar ska vi plocka av idag , det glömdes bort igår. Bäst att plocka dom innan gråsuggorna mumsar på dom.
Plockade dom första föäderblomklasarna igår . Ska göra saft men började räkna hur många dagar det skulle stå o då blev det midsommardagen o då är vi troligtvis lite trötta ;) så det blev inte någon bra dag att ta hand om saft på. Så jag frös in fläderblommorna så länge.
Läste ett recept på Fläderchampanj , det måste vi testa :)
Missade att göra Syrénblomssaft i år igen , grr va arg jag blir på mig själv.
Men det kommer nya blommor nästa år igen.
Snart är första gurkorna klara . Jag har ju lyckats blanda ihop två sorters gurkor vid planteringen så jag har inte koll på om det är Växthusgurka eller Frilandsgurka. Men gurka vet jag att det är 😀
Tomaterna har börjat blomma så det dröjer nog lite till skörd.
Melonen blommar oxå så nu hoppas jag på melon 😃
Ska gardera så många krukor o hinkar som möjligt med upponervända petflaskor med vatten. Lättare för den som ska vattna hos mig när vi åker till Öland ❤Längtar .






























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar