söndag 9 april 2017

#spenatupproret

Så klart man kan vinterså spenat och skörda nu tidigt på våren . 
Jag har gjort med många andra . 
Har du inte sått spenat redan så gör det idag . 



Detta foto togs i torsdags och nu börjar spenaten se ut som spenat och det går att börja skörda enstaka blad . 








Jag sådde två plastbackar i växthuset den 10 februari . 
Det är bokashijord jag har sått i efter förra årets succé . 
Fotot nedanför är från förra årets sådd som jag skördade av hela våren . Så därför blev det två backar i växthuset i år . 



Jag har även vintersådd spenat ute i en kalllåda som börjat tagit sig nu . Tyvärr står den för skuggigt och får lite förmiddagssol bara . 
Lådan är inte snygg , en gammal kaninbur med lock med plastskiva . 
Jag fick hjälp att fylla upp den med hönsgödsel , löv , trädgårdskompost och jord innan jag sådde bl.a. spenat , olika sallader , dill och morot . 




Sådden är gjord den 10 februari även i 'kaninlådan' 


23 mars grönskade det i lådan . Lite tunt med spenaten tyvärr men den kommer . 
Vet inte om det är ogräs som kommer upp eller om jag tappat ner andra frön vid spenaten . Det blåste när jag sådde . 


Så visst kan man vinterså både spenat och andra grönsaker . 
Nu hinns det med flera sådder och skördar på samma växtplats . 
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar